Na początku grudnia czteroosobową ekipą w składzie Pan Marek Nowosad, Mateusz Sitek z IIIE, Wiktoria Zapolska z ID i Marcel Kalkowski z IF odbyliśmy niesamowitą podróż do serca Unii Europejskiej- Brukseli. Nasz wyjazd trwał krótko, bo zaledwie 5 dni, ale był niezapomniany! Odwiedziny stolicy Brukseli zrealizowaliśmy na zaproszenie obecnego posła Parlamentu Europejskiego i byłego premiera RP, Pana Włodzimierza Cimoszewicza.

Podróż rozpoczęliśmy w Warszawie, skąd autokarem przemieściliśmy się do Belgii. Oprócz naszej ekipy, która godnie reprezentowała II LO w Elblągu, byli również uczniowie sześciu szkół z okolic Białegostoku, Poznania, Warszawy i Łodzi, studenci europeistyki, w sumie 54 osoby.
Drugiego dnia rano dojechaliśmy do Brugii- urokliwego miasteczka z bardzo dużą ilością kanałów i przepiękną starówką. Niestety pogoda od początku nas nie rozpieszczała i przez prawie cały wyjazd towarzyszył nam deszcz. Drugą połowę dnia spędziliśmy na zwiedzaniu Brukseli. Na szczęście nasz hotel był położony w samym centrum miasta, więc mieliśmy wszystkie atrakcje na wyciągnięcie ręki. Pomimo niesprzyjającej pogody Bruksela o tej porze roku jest cudowna! Atmosfera zbliżających się świąt była widoczna na każdym kroku. Dźwięk kolęd i zapachy unoszące się w powietrzu z licznych stoisk potwierdziły, że jarmark bożonarodzeniowy w Brukseli słusznie plasuje się w pierwszej trójce najpiękniejszych jarmarków. Całkowicie się z tym zgadzamy. Dzień ten zakończyliśmy pyszną kolacją w stylowej włoskiej restauracji.
Kolejnego dnia rano pojechaliśmy zwiedzić główny punkt programu naszej wycieczki- czyli Parlament Europejski. Ogromne budynki oraz nowoczesna architektura wprawiły nas w zachwyt. Po kontroli bezpieczeństwa mogliśmy wejść do głównego holu, a następnie do sali, gdzie spotkaliśmy bardzo sympatycznego elblążanina pana Leszka Gascha, który od 15 lat pracuje w PE. Opowiedział nam o funkcjonowaniu tej instytucji oraz przybliżył zagadnienia, którymi zajmują się nowo wybrani posłowie. Pod koniec tego spotkania do sali wszedł pan Włodzimierz Cimoszewicz wraz z asystentami. Spotkanie z nim trwało około pół godziny. Pan premier okazał się pogodną, miłą i komunikatywną osobą. Opowiedział nam o swoich obowiązkach jako posła oraz swoich zainteresowaniach, czyli o sztucznej inteligencji i postępie technologicznym. Odwiedziła nas także Pani Danut Hübner, która brała udział w procesie wstąpienia Polski do Unii Europejskiej 15 lat temu. Razem z panem premierem odpowiedzieli na wiele naszych pytań i wątpliwości. Po spotkaniu, które zakończyło się wspólnymi zdjęciami otrzymaliśmy od Pana Cimoszewicza prezenty i kontynuowaliśmy zwiedzanie Parlamentu. Cały obiekt jest niesamowity! Pracuje tam na co dzień ok. 5000 osób! Największe wrażenie zrobiła na nas sala plenarna, na której toczą się obrady.
Po wizycie w Parlamencie poszliśmy do siedziby Komisji Europejskiej. Kolejne niesamowite miejsce na naszej trasie wycieczki! Tam na spotkaniu z kilkoma pracownikami dowiedzieliśmy się między innymi o stażach w KE, oraz o dofinansowaniach różnych projektów przez Unię Europejską.
Dzień zakończyliśmy spacerem po brukselskiej starówce, po której oprowadził nas Pan Marek Nowosad pokazując nam najsłynniejsze atrakcje turystyczne stolicy Belgii.
Następny dzień był również pełen wrażeń! Zwiedziliśmy Dom Historii Europejskiej - innowacyjne muzeum poświęcone dziejom Europy. Niestety czas nie pozwolił nam na dokładne obejrzenie wszystkich wystaw. Spacerem udaliśmy się na słynny Plac Jourdan, gdzie po odstaniu w długiej kolejce mogliśmy cieszyć się smakiem belgijskiego specjału- frytek.
Ostatnim punktem programu była wizyta w Radzie Unii Europejskiej, gdzie dowiedzieliśmy się kilku ciekawostek na temat spotkań przedstawicieli rządów państw członkowskich. Mieliśmy także okazję zwiedzić cały obiekt. Tam nasza brukselska przygoda zakończyła się i wyruszyliśmy w kilkunastogodzinną podróż powrotną do domu!